In een wereld waarin videogames een onmiskenbaar fenomeen zijn geworden, staan leerkrachten en ouders voor een nieuwe uitdaging: hoe kunnen we de kracht van videogames omarmen en integreren in het onderwijs? Het is tijd om het spelen van videogames serieus te nemen en het een plaats te geven in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Maar laten we eerst eens kijken naar de positieve aspecten die het spelen van videogames met zich meebrengt en hoe we deze kunnen benutten voor de ontwikkeling van onze kinderen en jongeren.

Het spelen van videogames biedt een schat aan mogelijkheden om kennis op te doen, en dit is niet beperkt tot slechts één vakgebied. Of het nu gaat om het leren van exacte vakken zoals wiskunde en natuurkunde, het begrijpen van complexe historische gebeurtenissen of het verfijnen van taalvaardigheden, videogames kunnen een krachtig educatief hulpmiddel zijn.

Stel je een klaslokaal voor waarin leerlingen de piramides van Egypte verkennen in een virtuele wereld, waar ze meetkundige puzzels oplossen om verder te komen in het spel, of waar ze historische figuren ontmoeten en met hen in gesprek gaan. Het spelen van videogames biedt een interactieve en meeslepende manier om te leren, wat het begrip en de retentie van informatie kan vergroten.

Samen Leren en Samen Spelen

Het spelen van videogames heeft vaak een sociale component, zelfs als leerlingen individueel spelen. In multiplayer videogames moeten spelers samenwerken, strategieën bedenken en communiceren om te winnen. Dit bevordert sociale vaardigheden zoals teamwork, communicatie en probleemoplossend vermogen.

Leerlingen leren omgaan met winst en verlies, en ontwikkelen veerkracht door te proberen en te falen voordat ze uiteindelijk slagen. Dit zijn waardevolle levenslessen die ze kunnen meenemen buiten het klaslokaal.

Van Probleemoplossers tot Leiders

Het spelen van videogames kan de ontwikkeling van diverse talenten stimuleren. Het vereist omgevingssensitiviteit om te begrijpen wat er in het spel gebeurt en hoe je daarop kunt reageren. Probleemoplossend vermogen is cruciaal om obstakels te overwinnen en doelen te bereiken. Spelers kunnen zelfs leiderschapskwaliteiten ontwikkelen wanneer ze anderen in het spel begeleiden.

Het is belangrijk op te merken dat deze talenten niet alleen van pas komen in de virtuele wereld, maar ook in het echte leven. Leerlingen kunnen deze vaardigheden gebruiken om complexe vraagstukken aan te pakken en uitdagingen in hun toekomstige carrières aan te gaan.

Door te falen en steeds opnieuw te beginnen totdat je de oplossing hebt gevonden, maakt het spelen van games je weerbaarder bij tegenslag.

Leren is leuk

Een van de meest waardevolle aspecten van het spelen van videogames in het onderwijs is dat het leren leuk maakt. Als leerlingen plezier hebben, zijn ze meer gemotiveerd om te leren en blijven ze betrokken bij de lesstof.

Het is niet ongewoon om leerlingen te horen zeggen dat ze na schooltijd videogames spelen omdat het “leuk” is, terwijl ze zich misschien niet op dezelfde manier zouden uitdrukken over traditioneel huiswerk. Door leerstof in een spelvorm te gieten, kunnen leerkrachten de motivatie van leerlingen vergroten en tegelijkertijd leren effectiever maken.

Maar laten we ook eens kijken naar de serieuze kanten van het spelen van videogames in het onderwijs.

Risico’s: Bewustwording en Preventie

Hoewel het spelen van videogames veel voordelen kan bieden, is het belangrijk om bewust te zijn van het potentieel voor gameverslaving. Door het spelen van videogames op te nemen in het curriculum kunnen leerkrachten en ouders een beter begrip krijgen van de wereld van hun kinderen en jongeren.

Ze kunnen symptomen van overmatig spelen herkennen, zoals sociaal isolement, slaapstoornissen en verminderde academische prestaties. Dit vroegtijdig herkennen kan leiden tot preventieve maatregelen en begeleiding om gameverslaving te voorkomen of aan te pakken.

Helaas kan ook pesten voorkomen in het spelen van (multiplayer) games. Door gameresultaten te bespreken en te reflecteren op het gespeelde spel, kunnen leerkrachten en ouders gedrag aan het licht brengen dat anders misschien verborgen zou blijven.

Het creëren van een open dialoog over pesten, zowel in de echte wereld als in de virtuele wereld, kan bijdragen aan bewustwording en preventie. Het maakt het minder aantrekkelijk om te pesten wanneer de gevolgen van dit gedrag worden besproken en begrepen.

In conclusie biedt het spelen van videogames in het klaslokaal een scala aan kansen om het leerproces te verrijken en leerlingen te betrekken. Het stelt leerkrachten en ouders in staat om de positieve aspecten van gamen te benutten, terwijl ze tegelijkertijd bewustwording creëren over mogelijke valkuilen. Door het spelen van videogames serieus te nemen, kunnen we een evenwichtige benadering vinden waarbij leren en plezier hand in hand gaan, waardoor de toekomstige generaties goed zijn uitgerust voor de uitdagingen die voor hen liggen.

Wil je meer weten over hoe jij met de game− en schermtijd van jouw kind kunt omgaan? Wil je leren om hierover met begrip en ontspanning te praten? Kijk dan ook eens naar de cursussen van Parents of Play